הקמת עמותה לניהול בית כנסת
בתי הכנסת, מעבר לתפקידם כבתי תפילה ממלאים גם מטרות דת נוספות כגון: שיעורי דת, קיום אירועי דת שונים, מתן עזרה לנזקקים וכד'.
לצורך אחזקתו של בית הכנסת וקיום מטרותיו הציבוריות, זקוק בית הכנסת לתזרים מזומנים המגיע אליו באמצעות כספי ציבור: תרומות, תמיכות ותקציבים.
פעילות כספית זאת מחייבת את בית הכנסת בניהול פנקסים כדין ובדיווח לרשויות המס, כלומר פתיחת תיקים במע"מ ומס הכנסה.
רישומו של בית הכנסת כעמותה, תאפשר לו להירשם ברשויות המס כמוסד ללא כוונות רווח ולקבל פטור ממע"מ ופטור ממס על הכנסותיו , בכך יחסכו כספים רבים אשר ישמשו את העמותה למימון פעילותה.
יתרונות נוספים בניהול בית כנסת כעמותה נמצאים בחובת העמותה בקיום מוסדות ניהול וביקורת ובחובת הדיווח לרשם העמותות הבודק את אופן ניהולו של בית הכנסת וקבלת ההחלטות. חובות אלו מביאים למצב של שקיפות מלאה מצד כל העוסקים במלאכה.
לאחר הדיווח לרשם העמותות, יקבל בית הכנסת אישור ניהול תקין מרשם העמותות.
שני אישורים אלו: סיווג מלכ"ר ואישור ניהול תקין, הם תנאי סף לקבלת אישור סעיף 46 – הכרה כמוסד ציבורי לעניין תרומות, שמטרתה עידוד הענקת תרומות.
מה נדרש לצורך הקמת עמותת בית הכנסת?
דרישות הרשם לרישום בית כנסת כעמותה שונות במקצת מרישום עמותה אחרת, ובנוסף קיימת גם אבחנה בין רישום בית כנסת בשלבי הקמתו ובין בית כנסת קיים.
הסיבה לכך נעוצה בצורך למנוע את רישומן של מספר עמותות לניהול אותו בית הכנסת. מצב זה עלול לגרום לחיכוכים רבים בין העמותות השונות העלול למנוע מהן לקיים את המטרות שלשמן נוסדו.
בטופס הבקשה לרישום עמותת בית כנסת, הזהה כל העמותות, התבקשו המייסדים להוסיף את הפרטים הבאים:
- השם המוצע– שם העמותה המוצע חייב לכלול את המילים "בית כנסת" וכן את שם היישוב בו הוא פועל
- כתובת העמותה – יש לציין את הכתובת המדוייקת בו יפעל בית הכנסת וכן את הכתובת למכתבים
- תצהירים נלווים – יש לצרף לטופס הבקשה תצהיר חתום ע"י כל המייסדים ובו יצוינו הפרטים הבאים : הסטאטוס העכשווי של בית הכנסת, פירוט לגבי דרישות לרישום או ניהול מקביל של אותו בית הכנסת, פירוט לגבי נכסי בית הכנסת ופרטים לגבי בעלי הנכס בו מתקיים בית הכנסת.
- אישור שימוש בנכס– ככל שמדובר בית הכנסת המתקיים במבנה שהוקצה לו ע"י הרשויות או מוסדות אחרים יש לצרף אישור מטעם בעל הנכס.
- פרוטוקול אסיפת מתפללים– במידה ומדובר בבית כנסת קיים יש לצרף פרוטוקול אסיפת מתפללים, על סדר היום: קבלת החלטה לרישום בית הכנסת כעמותה, בחירת מייסדים ואישור התקנון והשם.
יש לציין בפרוטוקול את שמות כל המתפללים בבית הכנסת ואת שמות הנוכחים באסיפה.
הטיפול השוטף בעמותה
בעיה שחוזרת על עצמה ברוב העמותות המנהלות בית כנסת היא ההתמקדות בטיפול השוטף בבית הכנסת ובענייני הדת של המתפללים, דבר הדורש ממנהלי העמותה, שעושים זאת בהתנדבות מלאה, להקדיש לכך זמן ומאמצים רבים, כך שלעתים קרובות דרישות הדיווח לרשם העמותות ולרשויות המס כפי שצוינו בתחילת המאמר נדחות ולא מטופלות בזמן.
העדר דיווח כנדרש בחוק, עלול לגרור לתשלום קנסות ביקורות ודרישות לתיקון ליקויים מצד העמותה ובמקרים מסוימים למחיקת העמותה.
אנו במרכז למלכ"ר נטפל עבורכם בכל הדרוש לניהולה התקין של העמותה ואתם תוכלו להמשיך ולטפל בענייני הדת בראש שקט ובנחת.